Какво трябва да знаете като онлайн търговец за преминаването към еврото?

Какво трябва да знаете като онлайн търговец за преминаването към еврото?

От 01.01.2026 г. еврото става официална валута в България. Всички онлайн магазини са задължени да въведат двойно обозначаване на цените в лева и евро от 08.08.2025 г (с гратисен период до 08.10.2025 г.). Това обхваща всички ключови места в е-магазина - продуктови страници, категории, количка и checkout, промоции, имейли, фактури, цена на доставка и такси, цени от лоялни програми, маркетинг фийдове и други. Подготовката изисква технически ъпдейти на eCommerce платформата и интегрираните системи (ERP, CRM, куриерски модули, платежни инструменти), както и актуализация на custom функционалности, които използват цени.

Тази безпрецедентна като мащаб за бизнеса промяна, изисква внимателна и навременна подготовка от страна на всички търговци, независимо дали бизнесът им е физически или онлайн.

В Stenik вече работим активно по планирането и реализацията на необходимите промени в съответствие с регулаторните изисквания, за да осигурим плавен преход за всички наши клиенти, чиито онлайн магазини поддържаме и развиваме.

В тази статия ще разгледаме важни дати, законовите изисквания и конкретните стъпки, които трябва да предприемете, за да подготвите Вашия онлайн магазин за работа с евро.

Съдържанието в статията е с информативна цел. Съветът ни е да се консултирате с компетентни специалисти, за да сте сигурни, че спазвате всички законови изисквания. Същите такива са разписани в Националния план за въвеждане на еврото в България, с който можете да се запознаете на страницата на Министерство на финансите (МФ).

Ключови дати за преминаването към евро в България (по информация към момента)

  • На 08.07.2025 г. - Европейският парламент одобри присъединяването на България към еврозоната, а Съветът на ЕС взе решение за въвеждане на еврото в Република България.
  • От 08.08.2025 г. - Задължително двойно обозначаване на цени във всички търговски и рекламни канали.  Официалната валута е лева, но цените следва да бъдат показвани и в тяхната равностойност в евро.
    Важно! Въпреки, че официалният срок е 08.08.2025 г. на бизнеса бе даден гратисен период до 08.10.2025 г., в който ще има допълнително време да адаптира комуникационните и техническите си системи за визуализиране евровата равностойност на цените)
  • От 01.01.2026 г. - Въвеждане на еврото като официална валута в България. Започва период на двойно обращение - в рамките на 1 месец ще могат да се използват и левове, и евро при разплащане.
  • От 01.02.2026 г. - Всички разплащания в страната ще се извършват само в евро.
  • До 08.08.2026 г. - Продължава двойното изписване на цени. Левовата равностойност на цените ще бъде визуализирана, по начина, по който до края на 2025 г. е нужно да се визуализира евровата равностойност. 
  • От 09.08.2026 г. (включително) - Приключва задължителното двойно обозначаване.

Какво изисква законът (ЗВЕРБ) от онлайн търговците?

ЗВЕРБ = Законът за въвеждане на еврото в Република България е основният нормативен акт, който регламентира прехода от лева към еврото. Той урежда правата и задълженията на всички участници - търговци, банки, държавни институции и потребители. 

ЗВЕРБ предвижда конкретни задължения за бизнеса (включително за електронната търговия), които налагат редица промени в онлайн магазините. Ето най-важното, което трябва да знаете, ако сте онлайн търговец:

1. Задължително двойно обозначаване на цените (от 08.10.2025 г.):  

Цените на стоките и услугите трябва да се изписват едновременно в лева и в евро. Преизчислението се прави по фиксирания обменен курс от 1.95583 лева за 1 евро. Тази мярка има за цел да подготви потребителите за промяната, да осигури прозрачност и да предотврати спекулативно покачване на цените. 

Къде трябва да присъства двойно обозначаване на цените в е-магазините?

  • Продуктови страници: Задължително двойно обозначаване на крайната цена (продажната цена). При други ценови стойности (стара цена, ПЦД, трета цена и други custom цени) - двойното обозначаване е допустимо, но НЕ е задължително.
  • Категории и списъци с продукти.
  • Резултати в търсачка.
  • Продуктови блокове (вкл. custom модули и външни източници).
  • Промоционални банери, имейли и промоции.
  • Количка, мини количка.
  • Check-out страница.

Двойното ценообразуване в checkout страница в оналйн магазина на Лили Дрогерие

* За целите на настоящата статия, включеното изображение е пример от проект, реализиран за нашия клиент Лили Дрогерие, за да онагледим двойното ценообразуване в checkout страница.
  • Списък с любими продукти (Wishlist).
  • My Orders / История на поръчки.
  • Pop-up и други елементи.
  • Цена за доставка и допълнителни такси.
  • Цени след приложен промокод / промо правила.
  • Блокове от типа: „Остават Ви Х лв./евро до безплатна доставка“, „Спестявате Х лв.“, „Купи 2 и спести %“, и др.
  • Такси, лизингови калкулатори и други външни модули.
  • Транзакционни имейли.

Двойното ценообразуване в транзакционен имейл от оналйн магазина на Лили Дрогерие

* За целите на настоящата статия, включеното изображение е пример от проект, реализиран за нашия клиент Лили Дрогерие, за да онагледим двойното ценообразуване в имейл за потвърждение на поръчка.
  • Фактури, стокови разписки, товарителници и други документи. 
  • Продуктови уиджети, cross-sell, upsell, related продукти.
  • Цени от лоялни програми (вкл. натрупани стойности и прагове).
  • Фийдове за Google, Meta, други канали.

На какво друго да обърнете внимание:

- Ако онлайн магазинът ползва външни инструменти (например за продуктови препоръки и/или имейл маркетинг) и те визуализират цени под някаква форма, то е нужно и те да бъдат съобразени със закона.
- Въпреки, че двойното обозначение може да се ползва само за крайната цена, то тази крайна цена може да е различна за различни потребителски групи в даден онлайн магазин (например лоялни клиенти).
- По закон няма задължение за двойно обозначаване на цените в евро при B2B търговия - изискването се отнася само за търговия с крайни потребители, тоест за B2C търговци. Въпреки това някои B2B търговци са взели решение да ползват двойното обозначаване за улеснение на потребителите си.

2. Равнопоставеност на визуализацията на двете валути:

Цените в левове и евро трябва да са поставени в непосредствена близост, да са изписани ясно, четливо и с еднакъв по размер, вид и цвят шрифт. Валутните символи трябва да са с големина, равна на цифрите. Препоръчително изписване: 

59,99 лв. / 30,67 € 

Двойното ценообразуване в оналйн магазина на Лили Дрогерие

* За целите на настоящата статия, включеното изображение е пример от проект, реализиран за нашия клиент Лили Дрогерие.

3. Превалутиране по фиксиран курс: 

Превалутирането се извършва само и единствено по официалния, фиксиран курс от 1 EUR = 1,95583 лв. Законодателството предвижда конкретни правила за закръгляване на цените в евро, получената сума в евро се закръгля до втория знак след десетичната запетая по стандартния математически метод. 

  • Ако третият знак след запетаята е по-малък от 5
    Пример: 127,45 лв. / 1,95583 = 65,164... → 65,16 €
  • Ако третият знак след запетаята е равен на или по-голям от 5
    Пример: 248,80 лв. / 1,95583 = 127,209... → 127,21 €

4. Задължения при прехода към основна валута евро (от 1 януари 2026 г.). 

От тази дата основната валута в онлайн магазина трябва да бъде евро, а левът се изписва като допълнителна информация до 8 август 2026 г.

5. Забрана за необосновано повишаване на цените: 

В периода на двойно обозначаване, търговците не могат да увеличават цените на предлаганите от тях стоки и услуги, когато това не е обосновано от обективни икономически фактори. Контролът по спазването на тези изисквания ще се осъществява от Комисията за защита на потребителите (КЗП) и Българската народна банка (БНБ).

Как да подготвим онлайн магазина си за еврото?

Навременната подготовка е най-добрата стратегия. Колкото по-рано започнете, толкова по-плавно ще протече преходът. Създайте подробен план, който обхваща всички аспекти на Вашия бизнес.

1. Техническа подготовка на онлайн магазина и системите

  • Обновяване на Е-commerce платформата: Уверете се, че платформата, на която е изграден онлайн магазинът Ви работи в различни валути и е технически подготвена за преминаване към евро. Това включва:

- Промяна на основната валута на системата;
- Поддръжка на двойно обозначаване на цени (в лева и евро);
- Коректна работа с ДДС в новата валута;
- ERP синхронизация;
- Актуализация на куриерски модули, платежни инструменти (включително за лизинг) и други външни интеграции;
- Адаптиране на фийдове към маркетингови платформи и други инструменти;
- Превалутиране на цени, ако те не се обновяват автоматично от ERP;
- Актуализация на всички custom функционалности, в които се използват цени или валутни стойности.

  • Актуализация на платежните системи: Свържете се с Вашите доставчици на платежни услуги и счетоводен софтуер, за да се уверите, че техните системи ще бъдат готови да приемат и обработват плащания в евро от 01.01.2026 г.  Важно е също така да могат да работят с двойно ценообразуване (в лева и евро) за преходния период, както и да издават фактури в новата валута.
  • Свържете се с доставчика на ERP софтуера/ CRM системата ви: Координирайте с доставчиците, че ERP/CRM системата ви ще работи (ще подава цени и приема поръчки) с евро от 01.01.2026 г.
  • Тествайте: Осигурете екип, който да тества всички промени в онлайн магазина преди и след официалното преминаване към еврото.


3. Комуникация с клиентите и маркетинг

  • Информирайте клиентите: Информирайте клиентите си за предстоящата промяна. Можете да използвате различни канали за комуникация - банер на уебсайта, секция с Често задавани въпроси (ЧЗВ), имейли, публикации в социалните мрежи и др.
  • Координирайте всички промени с маркетинг агенцията, с която работите: Всички рекламни материали, в които има посочени цени, трябва да бъдат актуализирани. Това се отнася както за онлайн реклами (Google Ads, Meta Ads), така и за продуктови описания, банери и имейл бюлетини.

4. Защита на потребителите

Забрана за необосновано повишаване на цените: В преходния период за приемане на еврото държавата предвижда мерки, които целят да предпазят потребителите на стоки и услуги от спекула. По време на преходния период, Комисията за защита на потребителите (КЗП) и НАП ще следят за спекулативно повишаване на цените. Всяко увеличение трябва да бъде обосновано с обективни икономически фактори.

Извод

Преминаването към еврото е исторически и стратегически важен момент за всеки онлайн търговец в България. За да избегнете техническо натоварване, оперативни рискове и евентуални санкции, подготовката трябва да започне от рано и да бъде добре планирана. Надяваме се да сме били полезни със споделянето на едни от най-важните изисквания, които трябва да спазите, за да се предпазите от глоби, объркани клиенти и проблеми.

FAQ

С последователни действия, ясна стратегия и правилна техническа и маркетинг адаптация, можете да осигурите плавен преход за Вашия онлайн магазин и да запазите доверието на клиентите си.
Екипът на Stenik вече работи активно със своите клиенти по подготовката на Magento онлайн магазините им, за преминаване към новата валута. Изградили сме структуриран процес, който гарантира съответствие със законовите изисквания и техническа стабилност на платформата.

Публикувано в:

Новини, e-commerce съвети

За автора

Доби Първова специализира в сферите на PR, content & creative, корпоративни комуникации

Доби Първова работи като Marketing Мanager в Stenik. Тя се присъединява към екипа през 2015 година. Завършва специалности “Връзки с обществеността” и "Реклама и публични комуникации" в СУ. Целия си креативен потенциал тя реализира в сферите на PR, content & creative, корпоративните комуникации, социалните мрежи, връзки с партньори и работата с клиенти. 

Доби Първова

Доби Първова

Marketing Manager

LinkedIn
Търсене и филтри в блог
Търсене в блога