Димитър Димитров пред Bloomberg TV: Потребителите стават все по-сензитивни към промоционалните кампании

Димитър Димитров пред Bloomberg TV: Потребителите стават все по-сензитивни към промоционалните кампании

През месец август 2023, търговията на дребно в България е в застой, според последните статистически данни на Националния статистически институт. В същото време, се наблюдава значителен ръст от близо 10% при поръчките, извършвани чрез поща, телефон или интернет.

На 16-ти октомври 2023 г., Димитър Димитров, Sales Director & Co-Owner на Stenik, бе поканен като гост в предаването "В развитие" на телевизия Bloomberg TV. В капанията на водещата - Веселина Спасова, той сподели своите наблюдения и коментари по отношение на въпросите: “Има ли застой в търговията на дребно в България през последните месеци?“, “Как се развива онлайн търговията в същия период?“ и “Как ще реагира бизнесът при нова ковид вълна?”.

Акценти от интервюто с Димитър Димитров

В ефира на Bloomberg TV, Димитър сподели своите наблюдения от предходни години (2010, 2016 и 2018), когато за същия период (месец август) се е наблюдавал определен застой спрямо предходния месец и спрямо същия месец в предходната година. Той посочи, че на база статистическите данни за 2023 г., секторът на хранителните стоки се развива с положителен ръст. За по-конкретни и точни данни обаче, е необходимо да се анализират факторите, свързани както с увеличението на цените на стоките, така и с търсенето на стоки от първа необходимост, уточни той.

В рамките на интервюто, Димитров посочи, че се засилва влиянието на промоционалните кампании. Последните данни в онлайн търговията сочат, че потребителите стават все по-сензитивни към намалени стоки. 

На въпроса: "Наблюдаваме ли на пазара нелоялни търговски практики?"

Димитър подчерта значението на директивата „Omnibus“, която е широко разпространена и приложена в рамките на ЕС. По отношение на онлайн търговията тя налага сериозни технологични и законови ограничения - визуализация на промоциите, неспазване на промоцията, подвеждащи реклами, фалшиви отзиви и резултати от търсене на потребителите. Димитров отбеляза, че търговците, които спазват законовите рамки и се стремят да бъдат коректни, предоставят все повече информация на потребителите за цената и нейните вариации в предходни периоди.
Целта е,  купувачите да бъдат наясно до каква степен решението, което са взели за дадена покупка, е правилно.

Забелязват се съществени промени, които могат да се нарекат тенденции в онлайн пазаруването, свързани с методите за доставка. Докато в миналото голям процент от поръчките се доставяха чрез куриер до адреса на клиента или до офис, сега е отчетен значителен ръст на поръчките с опция "Click and Collect", коментира партньора в Stenik. От тази година се наблюдава навлизането на международни играчи в сферата на така наречените "боксове" - автоматични станции, до които потребителите могат да избират доставка и да извършват плащане на място с карта или онлайн. Тази опция предоставя по-голяма гъвкавост и удобство на потребителите при пазаруване, а също така минимизира човешкия фактор и дава други предимства.

"Според прогнозните данни от "European eCommerce report" за 2023 година в България се очаква 7% ръст на брутния вътрешен продукт (GDP). По отношение на делът на онлайн търговията (E-GDP) се предвижда той да нарасне до 10%. Нямаме застой в ръста на онлайн търговията, спрямо ръста на брутния вътрешен продукт, напротив той го изпреварва."                                                                                                                                   Димитър Димитров 

Относно очакванията и настройката на онлайн търговците при евентуална пандемична обстановка, Димитър сподели, че работейки предимно с ритейлъри в Stenik, не забелязва подобни опасения сред онлайн търговците, с които работи компанията. По негови думи, ритейл секторът в България претърпя значителни промени и се адаптира към новата реалност, породена от пандемията. През 2020 година голяма част от търговците са предприели начални стъпки към дигитализацията. Ограниченията принуждават компаниите да преразгледат своите бизнес модели и да насочат усилията си към онлайн търговията. Така към днешна дата онлайн търговците успешно са достигнали едно добро ниво на дигитализация и разполагат с всички необходими инструменти и ресурси, за да се адаптират към евентуални ограничения или затваряне.

В края на разговора Димитър отбеляза, че една от най-актуалните теми е свързана с предпочитания начин на пазаруване от потребителите. До преди няколко години онлайн и офлайн търговията се разглеждаха като две взаимно конкуриращи се типове търговия. Димитров поясни, че онлайн търговията е процент от цялата търговия и това винаги ще бъде така. В момента се наблюдава все по-често миксиране на двата канала. Това се очаква и изисква от самите клиенти. Ако преди те са разглеждали физическите магазини и е-магазините като два тотално различни канала, то сега те сами търсят миксиране на своето преживяване – отиват във физическия магазин, търсят продукт на промоция онлайн, купуват си го и търсят възможност за връщане във физически магазин.  „Търговците, които оперират на местна почва, трябва да помнят, че това е едно от най-големите им предимства – възможността да обслужват клиенти мултиканално.“ апелира Димитър Димитров.

FAQ

1. Какво е състоянието на търговията на дребно в България през 2023 г.?
Според данни на НСИ, през август 2023 г. търговията на дребно е в застой, като секторът на хранителните стоки показва положителен ръст.
2. Как се развива онлайн търговията в България?
Онлайн поръчките отбелязват близо 10% ръст, като електронната търговия надминава ръста на брутния вътрешен продукт и продължава да се разширява.
3. Как влияят промоционалните кампании върху онлайн пазаруването?
Потребителите стават по-сензитивни към намаления, като промоционалните кампании увеличават покупките и стимулират интереса към конкретни продукти.
4. Какви са тенденциите при методите за доставка на онлайн поръчки?
Расте популярността на „Click and Collect“ и автоматични станции („боксове“), които предлагат удобство, гъвкавост и минимизират човешкия фактор.
5. Как онлайн търговците се адаптират към пандемични ограничения?
Българските онлайн търговци вече имат високо ниво на дигитализация, което им позволява бързо да се адаптират при ограничения или затваряне на физически магазини.
6. Какво е значението на мултиканалното обслужване за eCommerce бизнеса?
Мултиканалното обслужване позволява на клиентите да комбинират онлайн и офлайн покупки, увеличава удобството и конкурентоспособността на търговците.


Вижте цялото интервю 

Участието на Димитър акцентира върху част от предимствата за онлайн търговците в родния eCommerce, а именно: мултиканално обслужване на клиенти, коректност в онлайн търговията, провеждане на промоционални кампании, предлагане на повече опции за доставка, които да осигурят по-голяма гъвкавост и удобство на клиентите. Тези аспекти неимоверно биха допринесли за успеха на онлайн търговията и по-голяма конкурентоспособност на бизнесите.

Публикувано в:

Събития и презентации

За автора

Доби Първова работи като Marketing Мanager в Stenik. Тя се присъединява към екипа през 2015 година. Завършва специалности “Връзки с обществеността” и "Реклама и публични комуникации" в СУ. Целия си креативен потенциал тя реализира в сферите на PR, content & creative, корпоративните комуникации, социалните мрежи, връзки с партньори и работата с клиенти. 

Доби Първова

Marketing Manager

LinkedIn
Търсене и филтри в блог
Търсене в блога