Животът на един успешен онлайн магазин. Как да растете умно в технически аспект?

В настоящата статия разглеждаме житейския път на един успешен онлайн магазин. През какви етапи на развитие минава и как това се отразява на техническата част. Целта е да помогнем на повече онлайн търговци да се предпазят от грешки на растежа, погледнато от технически аспект. Можем да си позволим да дадем тези съвети, тъй като през далечната 2004 г. в Stenik създадохме първия си онлайн магазин. И до ден днешен не сме изгубили фокуса върху eCommerce бранша и през 2017 г. продължаваме да създаваме и поддържаме онлайн магазините на големи български брандове, които продават в България, съседните държави, а някои от тях и в цял свят.
Какво Ви е нужно, за да имате “успешен онлайн магазин”?
5-те най-важни елемента за “The eCommerce circle”
Създадохме “The eCommerce circle”, за да Ви презентираме 5-те най-важни елемента, които са част от успеха на Вашия интернет магазин:
- Добър продукт.
- Конкурентна цена.
- Ефективно обслужване на клиенти (customer support).
- Адекватна стратегия за привличане на трафик (онлайн маркетинг).
- Техническа стабилност.
Като технологична компания, в тази статия ще разгледаме детайлно именно техническата стабилност на един интернет магазин, въпреки, че може да се изкажем
компетентно и по другите точки и да консултираме търговците.
През какви етапи минава електронният магазин на един онлайн търговец?
Стартови точки за онлайн търговци
Важно е да запомните, че ако все още нямате работещ електронен магазин, за Вас има две възможни точки за старт на онлайн бизнес. Изобрази ли сме ги на графиката като:
1. Starting point 1: Стартова точка за хора с идеи, начинаещи, проучващи.
2. Starting point 2: Стартова точка за офлайн търговци (ритейлъри) или хора с опит, които искат директно да скочат в дълбокото (Start BIG).
Описали сме подробно двете стартови точки по-надолу в White paper-а, когато говорим за житейския път на магазина.
Нива на опит в онлайн търговията
В графиката също ясно сме маркирали различните нива на опитност и трудност, през които минават онлайн търговците. Това са 4 нива:
- Начинаещи (Beginner)
- Средно-напреднали (Intermediate)
- Напреднали (Advanced)
- Експерти (Expert)
Ниво “Начинаещи онлайн търговци”
Първото ниво е за начинаещите онлайн търговци. Това е и първата стартова точка, на която можете да се замислите да правите онлайн магазин.
Стартирайки онлайн магазин тук, е много вероятно онлайн търговецът да е подбуден от някои от следните интереси и желания:
- Да стартира бързо и с малък бюджет.
- Проучване на пазара.
- Съпоставка на продукти с конкуренти като цени и качество.
- Поставяне на таргети и очаквания.
- Решение за избор на локален и/или международен пазар.
Изборът на платформа в този момент е важен, защото е от значение стартът да бъде с кратък срок на разработка и оптимално нисък бюджет. Препоръчително е да се стартира онлайн бизнеса на платформа от типа Software as a service (SAAS) или тъй наречените cloud базирани решения, които се заплащат месец за месец. Други положителни страни на SAAS решението, освен бърз старт и ниска цена, са липсата на ангажимент на търговеца да решава технически проблеми още в началото, а му се дава бърза възможност да се концентира върху маркетинг и развитието на продажбите. Но поради липсата на големи възможности за надграждане SAAS решенията са до време и в един момент, когато се развие Вашият онлайн магазин, ще трябва да бъде направена миграция към друга платформа. Ако желаете още в началото на вашия eCommerce път да вкарате допълнително ниво на гъвкавост, то може да прескочите SAAS решението и да преминете директно към следващото ниво.
Ниво “Средно-напреднали онлайн търговци”
Ако Вашия онлайн магазин потръгне и започнете да продавате (или решите, че Вашите идеи са по-големи от възможностите на един cloud-базиран SAAS интернет магазин), то скоро ще разберете, че имате нужда от:
- Нови функционалности и модули, които да отговорят на търсенията на Вашите клиенти.
- Повече ресурси на сървъра, които е нужно да осигурят стабилното фукнциониране на сайта.
Тук е моментът, в който Ви препоръчваме да помислите за електронен магазин, базиран на някоя open source платформа, пригодена специално за онлайн магазин:
- Magento – платформа, създадена специално за онлайн магазини, които имат големи амбиции
- OpenCart
- PrestaShop
- WooCommerce
- Други
В Stenik предлагаме разработка, развитие и поддръжка на Magento онлайн магазини. Причината да сме специализирани и сертифицирани в имплементацията на тази платформа е, че в нея видяхме най-стабилен и надежден софтуер, който може да бъде надграждан и напасван на специфичните желания на клиента.
И тук е моментът на втората стартова точка - за офлайн търговци или за eCommerce предприемачи, които искат да стартират в дълбоките води с advanced функционалности и множество интеграции с външни системи.
Ниво “Напреднали онлайн търговци”
Увеличавайки трафика, продажбите и успеха на Вашия онлайн магазин, се увеличават и Вашите изисквания като успешни онлайн търговци. Това означава, че ще усетите крещяща нужда от:
- Интегриране на ERP или складова система към Вашия онлайн магазин.
- Custom функционалности или така наречените доработки, отговарящи специално на Вашите нужди.
- Интеграции с множество други външни системи.
Точно това е моментът за старт на всички уважаващи себе си офлайн търговци, притежаващи физическа мрежа и развит бизнес. Всички търговци с този профил вероятно имат работещи складови или ERP системи за техния офлайн бизнес и е нужно от ДЕН 1 да го интегрират с бъдещия си онлайн магазин. В Stenik имаме богат опит с десетки ERP системи, които сме интегрирали с Magento и custom разработени онлайн магазини на наши клиенти. (за custom онлайн магазините ще стане дума в следващите редове). На ниво „Напреднали онлайн търговци“ препоръчваме отново да се фокусирате върху open source платформи, като е нужно внимателно да направите точния избор, тъй като не всички биха били отговорили на Вашите специфични изисквания и нужда от интеграции. Open source платформите ви дават значително предимство при стартиране на онлайн търговия за нови пазари (държави) - създаване на store view или website, локализация, преводи, доставки и т.н. Алтернативата е да се стартира разработката на custom решение - онлайн магазин, който да е разработен специално за вашите нужди. Но custom (from scratch) решението крие своите рискове, особено ако нямате предишен опит с други eCommerce платформи или ако нямате професионален eCommerce технически и консултант.
Ниво “Експерти онлайн търговци”
Постигайки успехи с онлайн магазините си, търговците стигат до последната стъпка от развитието на своя бизнес. Те достигат експертно ниво, като ключовото тук е:
- Нужда от огромен обем от техническа поддръжка.
- Гъвкавост и бързина при имплементиране на нови трендове от функционалности.
- Наличие на вътрешен екип от програмисти или дизайнери или dedicated team от страна на поддържащата уеб агенция (отделен екип, посветен на 100% на онлайн магазина на клиента).
Възможните решение, на които да базирате Вашия онлайн бизнес стават ограничени:
- Magento;
- From scratch (custom) решение, което е разработено изцяло от нулата съобразено с Вашите изисквания;
- Друга open source платформа, за която сте убедени, че има достатъчно специалисти в България, които могат да Ви обезпечат технически (прочетете повече по темата в точката “Проучване и избор на платформа и изпълнител”).
Скала на трудност при смяна на платформа
Маркирали сме скала, в която показваме, че колкото по-голям става Вашият онлайн бизнес, толкова по-сложно става да смените Вашата платформа. Точно затова от Stenik препоръчваме правилен избор за eCommerce платформа още в началото, за да не страда Вашия онлайн магазин от сътресенията на растежа. Все пак основната Ви задача е да се концентрирате в онлайн маркетинга и продажбите, нали?
Проучване и избор на платформа и изпълнител
В днешно време има десетки начини да се направи отлично проучване за избор на какъвто и да е партньор, като това важи и за технически изпълнител за Вашия онлайн магазин.
Важно при избора на платформа:
- Ако е open source платформа, то има ли достатъчно уеб агенции в България, които да работят с нея и да я поддържат.
- Ако е custom разработка, какви са Ви алтернативите за смяна на уеб агенцията, ако нещата с нея не потръгнат.
- Има ли реализирани работещи онлайн магазини, подобни на желания от Вас проект.
Важно при избора на уеб агенция:
- Инвестирайте в професионално задание за Вашия нов онлайн магазин и по този начин ще може да съберете максимално адекватни оферти от уеб агенции. А и ще имате база за сравнение.
- Попитайте клиентите на уеб агенцията за референции.
- Ако имате ERP или складова система - проучете с кои eCommerce платформи се е интегрирала и попитайте уеб агенциите какъв опит с Вашата ERP система имат.
След ниво “Експерт” какво следва?
В нашата статия разглеждаме случая с български онлайн търговци, които таргетират клиенти основно в България, Румъния, Гърция и други близки държави. Техните нужди могат да бъдат напълно задоволени от посочените в презентацията решения. Но не забравяйте, че изборът на правилната платформа е само част от задачата, изборът на правилен партньор и консултант, който да развива и поддържа за Вас тази платформа е друга част, но двигателят и огромна част от работата да стартирате онлайн продажби е в самите Вас. Ако започнете да измервате Вашия онлайн бизнес в десетки милиони годишен оборот, то следващата стъпка е Enterprise решение за Вашия онлайн магазин, което не е засегнато в настоящата статия.
Продавайте много и навсякъде
Надяваме се, че от Stenik бяхме полезни с описаната стратегия за технически растеж на Вашия онлайн магазин. Ще се радваме да се свържете с нас, ако имате нужда от консултация, разработка или поддръжка на Вашия интернет магазин.
Публикувано в:
e-commerce съвети